logo
  • Thema’s
    • Actueel
    • Koopkracht
    • Pensioenen
    • Zorg, welzijn en wonen
  • Lidverenigingen
    • Betrokken organisaties
  • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • Persberichten
    • Documentatie en Archief
  • Over ons
    • Bestuur / bureau
    • Fusie akte en Statuten
    • Missie, Visie en Strategie
    • Structuur
    • Veel gestelde vragen
  • Ledenvoordeel
  • Contact
  • Lid worden
  • Zoek
  • Menu Menu

Snel actie nodig om toegang betalingsverkeer te verbeteren

30 januari 2023/in Actueel, Algemeen, Zorg, welzijn en wonen/door Koepel Gepensioneerden

Banken moeten snel concrete maatregelen nemen om bankieren voor alle consumenten toegankelijk te maken en te houden. Dat zeggen belangen- en consumentenorganisaties in een reactie op het onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) naar de digitalisering van het betalingsverkeer. Uit dat onderzoek blijkt dat 2,6 miljoen Nederlanders moeite hebben met digitaal bankieren.

Het DNB-rapport maakt korte metten met het idee dat vooral ouderen moeite hebben met digitaal bankieren en dat dat probleem in de loop der jaren vanzelf verdwijnt. Ook consumenten met bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking of die niet goed kunnen lezen, lopen vast. Net als mensen die de Nederlandse taal onvoldoende spreken of de cultuur niet kennen. ‘Het rapport is een eyeopener’, vinden de belangenorganisaties. ‘Het maakt voor het eerst een grote en diverse onzichtbare groep bankklanten zichtbaar.’

Afhankelijkheid

Het onderzoeksrapport schetst een ontnuchterend beeld van de gevolgen van digitalisering van het betalingsverkeer voor mensen in een kwetsbare positie. De sluiting van veel bankfilialen en het afschaffen of steeds duurder maken van basiszaken als overschrijfformulieren, inlogtokens en papieren afschriften, leiden bijvoorbeeld tot afhankelijkheid. Mensen zien zich genoodzaakt bankzaken uit handen te geven aan anderen. ‘Zeer ongewenst’, aldus de belangenbehartigers. ‘Niet-digitaal bankieren moet voor bepaalde groepen mogelijk blijven.’

Niet financieel gestraft

De banken hebben in een reactie op het rapport al aangegeven dat ze garanderen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten, zolang als dat nodig is. De belangenorganisaties zijn blij met deze toezegging. ‘Maar’, waarschuwen ze: ‘Dat mag niet tot extra kosten voor deze doelgroep leiden. Consumenten mogen niet financieel gestraft worden omdat ze niet mee kunnen met de digitalisering.’

Persoonlijk contact

De belangenorganisaties herkennen veel knelpunten in het rapport. Al langer wijzen zij de sector bijvoorbeeld op het gebrek aan persoonlijk contact door sluiting van kantoren en een ondoordringbaar, niet altijd behulpzame telefonische klantenservice. Tegelijk constateert DNB dat de doelgroep nauwelijks op de hoogte is van de diverse servicepunten, zorgcoaches en cursussen die banken bieden. Die mismatch moet worden opgelost, vinden de belangenorganisaties. Er moet zo snel mogelijk een landelijk dekkend netwerk van lokale, wijkgerichte bankservicepunten komen, waar klanten van alle banken persoonlijk worden geholpen met hun algemene bankvragen.

De organisaties onderschrijven de visie van DNB dat de groep kwetsbare consumenten alleen maar groter wordt als banken geen actie ondernemen. Ze roepen de banken daarom met klem op om de adviezen uit het rapport over te nemen in een concreet uitvoeringsplan. Op zeer korte termijn en op grote schaal.

De uitgebreide reactie van de belangen- en consumentenorganisaties leest u hier: https:// consumentenbond.nl/betaalrekening/pleidooi-toegankelijk-bankieren

Dit is een gezamenlijke reactie van:

ANBO

Consumentenbond

Iederin

KBO-PCOB

Koepel Gepensioneerden

Netwerk Organisaties van Oudere Migranten (NOOM)

Oogvereniging

Stichting ABC

Senioren Netwerk Nederland

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.koepelgepensioneerden.nl/wp-content/uploads/2021/12/logo.svg 0 0 Koepel Gepensioneerden https://www.koepelgepensioneerden.nl/wp-content/uploads/2021/12/logo.svg Koepel Gepensioneerden2023-01-30 13:35:482023-01-30 13:35:48Snel actie nodig om toegang betalingsverkeer te verbeteren

Categorieën

  • Actueel (11)
  • Algemeen (163)
  • Archief (293)
  • Koopkracht (33)
  • Pensioenen (111)
  • Zorg, welzijn en wonen (93)

Archief

Laatste berichten

  • Uitsluiten AOW’ers voor STAP-budget is leeftijdsdiscriminatie 27 maart 2023
  • Koepel stuurt brief aan minister Kuipers van VWS 15 maart 2023
  • Kabinet moet lage middeninkomens blijven steunen 9 maart 2023
  • Geen lagere AOW meer door achterstallige premies 4 maart 2023
  • PB – Apothekers moeten contant geld accepteren 16 februari 2023

Volg ons

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Rss

Documentatie

  • Pensioenen (berichten)
  • Zorg, welzijn en wonen (berichten)
  • Koopkracht (berichten)
  • Actueel
  • Documenten en Archief

Overige links

  • Lid worden
  • Lidverenigingen
  • Nieuwsbrieven
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Over ons
  • Contact

Koepel Gepensioneerden

Bezoekadres
Churchilllaan 11 (4e etage)
3527 GV UTRECHT
Routebeschrijving

Mail ons
030-2846080

© 2023 Koepel Gepensioneerden Realisatie: Van der Let & Partners
  • Privacy & Cookies
Senaat in de startblokkenSeniorencoalitie stuurt brief aan Kamercommissie BiZa
Scroll naar bovenzijde