Banken gaan slachtoffers van spoofing tegemoetkomen
ABN AMRO, Rabobank, ING en de Volksbank hebben gezamenlijk afspraken (aan de hand van een minimum afwegingskader) gemaakt met het ministerie van Financiën om de schade van klanten die slachtoffer zijn geworden van spoofing te vergoeden, mits aantoonbaar en overtuigend misbruik is gemaakt van naam en nummer van de bank, het slachtoffer aangifte bij de politie heeft gedaan, en er geen sprake is van grove nalatigheid van de klant. De banken gaan nog collectief, binnen de kaders van de mededingingsregelgeving, nader uitwerken wanneer er sprake kan zijn van grove nalatigheid bij spoofing.
Ook wordt ingezet op een integrale aanpak van fraude waarbij opsporingsdiensten, ministeries, de telecomsector en banken de handen ineenslaan om fraude en oplichting terug te dringen.
Meer over de gemaakte afspraken is te lezen op de website van de NVB: https://www.nvb.nl/nieuws/banken-helpen-slachtoffers-spoofing/.
Om de Tweede Kamer over het bovenstaande nader te informeren, heeft minister Hoekstra van Financiën de Kamer afgelopen vrijdag een brief gestuurd: www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/12/18/kamerbrief-over-compensatie-van-schade-bij-spoofing